Banner 980x90

13 jautājumi Epata Studio dibinātājam Dāvim Doršam

"Domāju, ka, piedāvājot pakalpojumus reģionā, ir jābūt mazliet ķertam ar vairākām prasmēm vienlaikus un multifunkcionāli spēcīgam. Esmu patvāris - sildu sevi un citus sev apkārt," stāsta Dāvis Doršs, dizaina un multimediju uzņēmuma Epata Studio dibinātājs un vadītājs.

Šoreiz pilsētas informācijas portālu tīkla Pilseta24.lv 13 jautājumi par, dizainu, multimediju mākslu, stāstu, konceptu un sajūtu ietērpšanu audiovizuālā materiālā.

1. Kā nonāci pie lēmuma būt pats sev priekšnieks – dibināt Epata Studio, vēl students būdams?


Aiz garlaicības nē. Vēlējos strādāt sev pieņemamā formātā savā specialitātē un koncentrēties uz idejām, kas man ir svarīgas. Jau sākumā zināju, ka būs gan plusi, gan mīnusi būt par darbinieku sev. Lēmums dibināt uzņēmumu bija kā tāda profilaktiska pašdisciplīna.

2. Redzējumu par pasauli, notikumiem, cilvēkiem, idejām un konceptiem paud audiovizuālā formātā. Taču visam apakšā ir stāsts. Vai reizēm to nav vieglāk paust tiešā tekstā?

Reizēm, iespējams, tā ir, taču maldīgi domāt, ka teksts ir statisks - tam ir laiks, kustība un vizuālā interpretācija naratīvā formā, kas rodas caur lasītāju. Man ārkārtīgi interesē nelineāra stāstu veidošana, izmantojot par kanāliem dažādus medijus, vides, platformas un veidojot starpmediālus produktus, kuru sākums, iztirzājums un beigas ir atkarīgas no skatītāja informācijas lietošanas paradumiem.

Katram darbam sākumā ir skices, uzmetumi un ideju kartēšana, kas lielā mērā grozās ap tekstu un vizuālajām idejām, skaņai arī, protams, ir liela nozīme. Teksts vairāk kalpo kā domu organizētājs šajā kontekstā, bet skices - ideju stabilizēšanai, skaņa nobriedina emocionālo toni. Stāsts jau sākotnēji nav tikai teksts, bet gan uz visām cilvēka maņām balstīts, tāpēc arī patīk formāts kādā darbojos.

3. Vai tik kompleksas, mainīgas un netveramas lietas kā cilvēka pieredzi, sajūtas vispār iespējams pilnvērtīgi reproducēt un radīt ar tehnoloģijas un jauno mediju palīdzību?

Sociālā uzvedība ir cieši saistīta ar tehnoloģisko attīstību un otrādi, bet jautājums ir ļoti plašs. Visi gali par platu, lai pieķertos. Nekad necenšos reproducēt notikušo, drīzāk konstruēju skatījumu, kas auditorijai no malas var likties interesants un kaut daļēji varētu sakrist ar ilūzijām un satikt skatītāja gaidas. Informācija tiek saglabāta un galvenais ziņojums piegādāts, bet skatleņķis regulēts individuāli. Jauno mediju servisi ļauj notikumiem saglabāt nelinearitāti, jo stāsti a priori nav viena līnija. Tas noteikti ir pozitīvāk, kā dzirdēt tikai ar vienu ausi.

4. Pats sevi vairāk uzskati par foto vai video cilvēku?

Nevienu no abiem. Lai gan ikdienā esmu vairāk sastopams ar kameru rokā un kustību kadrā, lielākā laika daļa tiek veltīta tandēmā ar saviem kolēģiem gan pie video, gan foto un īpaši dizaina, un arī neapstrādātām trakām idejām. Domāju, ka, piedāvājot pakalpojumus reģionā, ir jābūt mazliet ķertam ar vairākām prasmēm vienlaikus un multifunkcionāli spēcīgam. Esmu patvāris - sildu sevi un citus sev apkārt.

5. Saka - viens attēls var būt tūkstoš vārdu vērts. Bet ne vienmēr, patiesībā diezgan reti. Kā pašam šķiet - vai Tev līdz šim ir izdevies noķert "tūkstoš vārdus" vienā kadrā?

Jebkura informācija, arī kadrs, transformējas un vienmēr iegūst kādu papildu nozīmi, stāstu aiz tā vai stāstu pirms tā. Tas var būt muļķīgs viral video vai "smieklīgie kaķi", bet vēlamāk, protams, perfekta kompozīcija. Izvēloties sabiedrībai un vēsturei nozīmīgus notikumus, tie tūkstoš vārdi atnāk neizbēgami.

6. Epata Studio kā galveno darbības mērķi izvirza estētisko principu izmaiņu informācijas un mākslas uztverē jeb info-aesthetics. Pāris vārdos nezinītim – kas ir informācijas estētika?

Kā uzņēmumam mums nav būtisks darbības fokuss, ka mēs, piemēram, koncentrētos tikai uz riepu ražošanu, bet gan noteiktie darbības principi un filozofija. Informācijas estētika mainās, mainoties izmantotajām tehnoloģijām. Šobrīd ir iespējams daudz konstruktīvāk veidot mediju produktus noteiktam lietotājam. Piemēram, ar dažādiem garumiem, formātiem un informācijas piesātinājumu, lai lietotājs var veiksmīgāk filtrēt informāciju, padziļināti pievērsties uz sev interesējošo, iegūt zināšanas caur koncentrētu un izvērstu informāciju. Mūsu mērķis attiecīgi ir saskatīt lietotāja sajūtas un pasaules tendences, lai veiksmīgi radītu pakalpojumus un produktus, kas ir laikmetīgi un spēj strādāt ar lietotāja ziņkārību.

7. "...uzņēmumam svarīgi izcelt tradicionālās mākslas tehnikas, kā arī apvienot tās ar modernām tehnoloģijām." Epata Studio tradicionālais ar moderno viegli sadraudzējas, vai arī šī apvienošana ir sarežģīts un piņķerīgs process, ja mērķis ir nesamocīts un dabisks gala rezultāts?

Citāts attiecas uz mūsu darba tehniku, kurā ļoti būtiski, ka gala produkts jau sākotnēji tiek izstrādāts multimediālā vidē un tehnikās. Piemēram - teiksim, ka ir vides plakāts, kuru radam izmantojot, gan eļļas krāsas, gan fotogrāfiju, gan digitālu teksta apstrādi, tai pat laikā esam ieinteresēti zināt, kā šis plakāts izskatīsies kāda video fonā vai pilsētvidē, fotogrāfijā, vai tas spēs dot lietotājam arī kādu papildinformāciju (quick response kodi, papildinātā realitāte u.tml.). Sarežģītākais te visur ir saglabāt ziemeļniecisku elegantas vienkāršības toni.

8. Jebkuras lietas, produkta pievienotā vērtība nenoliedzami ir arī dizains, taču – cik tieši būtisks ir šis dizaina pienesums?


Īsi - izvairos no darbiem, kur dizains nav prioritāte.

9. Labs produkts ar pavisam neveiksmīgu dizainu joprojām ir labs produkts?

Arī sliktus produktus pērk, bet produkts ir labs, ja dizains ir pārdomāts. Citādi pat tumsa šim produktam nepalīdz.

10. Esi mācījies ASV, studiju gados apmaiņas programmas ietvaros Zviedrijā. Vai starptautiskā – starpkultūru pieredze atstājusi pēdas arī tavos darbos?


Katra starpkultūru pieredze ir nozīmīga, lai veidotu skatījumu dažādību. Tā ļauj izmantot tādus kā svarus un aplūkot idejas, kurām nav būtiskas valstu robežas. Ir lielākas iespējas kvalitatīvi remiksēt savas domas ar ārvalstu pieredzi. Labāk var redzēt arī Latvijā pozitīvo un negatīvo, kā arī iespējams rediģēt nepilnības un izmantot iespējas. Zīmīgi, ka lielu daļu iedvesmas un ideju gūstu tieši izbraucot un attālinoties uz brīdi no tēvzemes. Saucu to par frišo skatu, kas ļauj daudz fokusētāk izcelt iespējamo ideju potenciālu.

11. Kāds ir līdz šim nozīmīgākais projekts, kurā Epata Studio iesaistījusies?

Idejas vārdā, tas noteikti ir Burtnieku muižas tējas terasē organizētais "Electrolux pop-up restorāns Valmieras rajonā" šajā vasarā.

12. Viena filma, ko reizi dzīvē ieteiktu noskatīties ikvienam un kāpēc?

Bogdanoviča "Papīra mēness" (Paper Moon) - jo nav nekā stāstāmāka un skaistāka par tuvu un tālu cilvēku attiecībām.

13. Tavs novēlējums Latvijai!

Prieklaimīgai tai būs būt!

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)