Banner 980x90

Ceļot apmācību līmeni ir iespējams paaugstināt satiksmes drošību uz Latvijas autoceļiem

Lai veicinātu satiksmes drošību uz Latvijas autoceļiem, jāuzlabo ne tikai jauno vadītāju kvalifikācija, bet arī jāskaidro apmācību kritēriji. Likums, kas stāsies spēkā ar šī gada 1.novembri, ļaus pilnvērtīgāk sagatavot jaunos autovadītājus dalībai ceļu satiksmē un cels ne tikai mācību kvalitāti, bet drošības līmeni uz ceļiem kopumā.

Vienlaikus, lai paaugstinātu satiksmes drošības līmeni, jāpievērš lielāka uzmanība darbam ar bērniem un jauniešiem, kuriem noteikumi un uzvedība uz ceļa jāskaidro jau pamatskolas vecumā. Tā uzskata Autovadītāju Universitātes "Credo Autoprieks" direktors Maksims Rapoports. "Credo Autoprieks" klienti veido gandrīz 30% no Rīgā esošo autoskolu klientu skaita un 15% no visiem autoskolu klientiem Latvijas teritorijā.

Tādejādi "Credo Autoprieks" ir uzskatāms par tirgus līderi, kam ir iespēja uzlabot ne tikai jauno satiksmes dalībnieku prasmes, bet nozarē kopumā celt apmācības līmeni. Primārai ir jābūt kvalitātei, nevis ātrumam Latvijā topošo autovadītāju vidū valda maldīgs priekšstats, ka šobrīd likumā noteiktās 14 obligātās mācību braukšanas stundas ir pietiekams apmācību apmērs, lai cilvēks saņemtu autoskolas atļauju un dotos kārtot Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) braukšanas eksāmenu.

Tomēr prakse rāda, ka autovadītāja efektīvai sagatavošanai, mācību braukšanas nodarbību skaitam ir jābūt lielākam. Šobrīd spēkā esošais likums cilvēkiem rada neprecīzu izpratni par tiesību iegūšanai nepieciešamo laika un naudas ieguldījumu, savukārt jaunie noteikumi, kas stāsies spēkā ar 1.novembri un paredz 20 obligātās mācību braukšanas stundas, sniegs iespēju precīzāk paredzēt mācībām atvēlamos finanšu līdzekļus un efektīvāk sagatavos dalībai satiksmē.

Šobrīd mūsu kaimiņvalstīs - Lietuvā un Igaunijā - ir noteiktas attiecīgi 30 un 23 obligātās mācību braukšanas stundas. Likumā noteiktais braukšanas stundu skaits ir minimums, ar ko jārēķinās katram studentam, plānojot savas apmācības. Tas, cik daudz laika ir nepieciešams konkrētai personai, lai justos droši uz ceļa, ir atkarīgs no vairākiem faktoriem, kas tiešā veidā neskar finanses. Ir jāņem vērā apmācību laika un vietas piemērotība studentam un personas individuālās prasmes.

Būtisku lomu spēlē teorijas pasniedzēja un braukšanas instruktora profesionalitāte, studenta un instruktora savstarpējā sapratne, un psiholoģiskā saderība. Sadursmes starp velobraucējiem, motociklistiem un autovadītājiem Lai veicinātu satiksmes drošību uz autoceļiem, apmācībās īpaša uzmanība jāpievērš braukšanai diennakts tumšajā laikā un nepietiekamas redzamības apstākļos, kā arī situācijām, kad pārvietošanās ir apgrūtināta. Lai paaugstinātu drošību uz ceļiem, jānodrošina tāda apmācība, kas ļautu jaunajiem vadītājiem pie transportlīdzekļa stūres justies pārliecināti visdažādākajos braukšanas apstākļos. Atsevišķs stāsts ir par velobraucējiem un motociklistiem. Daudzās sadursmes starp velobraucējiem, motociklistiem un autovadītājiem nereti notiek tādēļ, ka velobraucēji un motociklisti nevēlas atcerēties par saviem, kā ceļu satiksmes dalībnieku, pienākumiem.

Savukārt autobraucēji nereti nav informēti par velosipēdu vadītāju tiesībām. Šī informācijas difūzija starp vadītāju grupām rada pamatu daudziem ceļu satiksmes negadījumiem. Satiksmes noteikumi ir jāmāca jau pamatskolā Satiksmi un ceļu kultūru veido ne tikai autovadītāji, bet arī gājēji, velosipēdu, motociklu un citu pārvietošanās līdzekļu vadītāji. Diemžēl statistika liecina, ka pēdējos gados pieaug to negadījumu skaits, kuros iesaistīti bērni un jaunieši. Šī iemesla dēļ ir jāturpina iesāktais darbs jaunās paaudzes izglītošanā par uzvedību uz ceļa. Jau desmito gadu ļoti veiksmīgs piemērs ir "CSDD" organizētais konkurss 6. līdz 8. klašu skolēniem par ceļu satiksmes drošību "Gribu būt mobils", kura realizēšanā šogad piedalās arī "Credo Autoprieks".

Šis konkurss tiek rīkots mācību gada laikā, un bērniem tajā ir iespēja atraktīvā un viņiem interesantā veidā iegūt tās zināšanas, kas viņiem noderēs, atrodoties uz ceļa. Izpratnes veidošanai par satiksmi būtu jākļūst par daļu no valsts izglītības programmas, jo iemācīt bērniem atbildīgu uzvedību uz ceļa ir daudz vieglāk, nekā ieskaidrot pieaugušajiem, ka viņi mēdz rīkoties bezatbildīgi.

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)