Distanču slēpošana iesācējiem: Kas jāzina, kā sākt, kur braukt?

Gillian Walker/flickr.com
Gillian Walker/flickr.com

Nav noslēpums, ka distanču slēpošana ir labs sirds un asinsvadu stiprināšanas treniņš; slēpošanas laikā tiek izmantotas visas galvenās muskuļu grupas, tā saudzē locītavas, turklāt tas ir lielisks veids, kā baudīt ziemu ārpus telpām. Protams, ieguvumu ir daudz, taču daudzus no distanču slēpošanas attur viens: tās uzsākšana. Lai arī šī sporta veida tehnika ir gana vienkārša, izaicinājumu var radīt pareizā aprīkojuma izvēle, kā arī slēpošanas pamatu apgūšana, lai justos pietiekami ērti trasē. 

Jebkuras jaunas darbības apgūšanas atslēga ir pirmā soļa speršana, tāpēc raksta turpinājumā ir pieci padomi, kas palīdzēs procesā.

Slēpošanas tehnikas izvēle

Pirms sākt slēpot, ir ieteicams izlemt, kura distanču slēpošanas tehnika būs piemērota tieši tev; to iedala divās galvenajās: klasiskajā stilā un slīdsolī. Klasiskais stils ir tradicionālāks distanču slēpošanas veids, un lielākā daļa iesācēju to apgūst vispirms. Savukārt tiem, kas iepriekš ir mācījušies slidot vai braukt ar skrituļslidām, bieži vien vieglāk ir slēpot slīdsolī.

Slēpošana klasiskajā solī atgādina iešanu, tikai ar garākiem un "slīdošiem" soļiem; slēpojot viena kāja pēc otras tiek liktas uz priekšu, pārnesot ķermeņa svaru, kamēr slēpju aizmugurējā daļa tiek atrauta no zemes. Nūjas palīdz noturēt līdzsvaru un stumt sevi uz priekšu. Slīdsoļa tehnikā slēpotājs veido "V" burta rakstu, līdzīgi kā slidojot. Šī tehnika ir sarežģītāka un grūtāk apgūstama, bet ļauj arī attīstīt lielāku ātrumu. Jāņem vērā, ka katrai no tehnikām ir atsevišķa trase.

Drošība pirmajā vietā

Skatoties distanču slēpošanu televīzijā, tā, iespējams, neizskatās īpaši bīstama, tomēr, pirmo reizi uzkāpjot uz slēpēm, var nākties sastapties ar savu tiesu izaicinājumu. Uzsākot distanču slēpošanu, nevajadzētu pārvērtēt savas spējas un izvēlēt garu maršrutu cauri aizsnigušiem mežiem, it sevišķi, ja gaisa temperatūra ir ļoti zema. Iesācējiem noteikti nevajadzētu slēpošanu uzsākt vienatnē; gadījumā, ja gadās nokrist vai nav iespējams piecelties, blakus nebūs neviena, kas varētu palīdzēt. Mācoties slēpot, dari to kopā ar instruktoru, dzīvesbiedru, draugiem vai bērniem. Vietām, kur plānots slēpot, jābūt pareizi sagatavotām, tāpēc sākumā var izvēlēties kādu no vairākām Latvijā pieejamām distanču slēpošanas trasēm, kur iespējams noīrēt arī ekipējumu.

Piemērots apģērbs

Laikapstākļi vienmēr ir vērā ņemams faktors, un var ātri kļūt par problēmu, ja nav izvēlēts piemērots apģērbs. Šis būtiskais aspekts ļoti bieži tiek aizmirsts, tomēr jāatceras, ka apģērbs vairākās kārtās ir labākais veids, kā nodrošināties pret laikapstākļiem, nododoties distanču slēpošanai. Tas ir svarīgi ne tikai drošības labad, bet padarīs ērtāku arī slēpošanas procesu, uzlabojot kopējo pieredzi. Galvā noteikti jābūt siltai ziemas cepurei, savukārt rokās – cimdiem. Sintētika ļaus sviedriem iztvaikot; ieteicams izvairīties no kokvilnas, jo tā uzsūc mitrumu. Visām apģērba kārtām jābūt no elpojošiem materiāliem.

Ekipējums

Distanču slēpošanai, protams, ir nepieciešams piemērots ekipējums: būs vajadzīgas kā distanču slēpes un slēpju zābaki, tā arī speciāli zābaku stiprinājumi pie slēpēm un nūjas. Labā ziņa ir tā, ka ekipējums kalpos vairākas sezonas, pat vairāk nekā 10 gadus. Sporta preču veikalos ir iegādājamas vairāku veidu distanču slēpes – klasiskajam stilam un slīdsolim paredzētas, kā arī universālās. Ja vēlies saprast, vai ar distanču slēpošanu būs patika nodarboties arī turpmāk, sākumā ieteicams ekipējumu noīrēt kādā no distanču slēpošanas trasēm, kur tas iespējams.

Pareiza stāja

Slēpojot klasiskajā tehnikā, kājām ir jābūt nedaudz ieliektām gan ceļos, gan potītēs, bet mugurai ir jābūt taisnai; nevajag censties liekties uz priekšu. Šāda poza palīdz noturēt līdzsvaru un vienmērīgi sadala ķermeņa slodzi. Galvenais darbs ir jāveic kājām, – turklāt tām ir jābūt atslābinātām – nevis rokām, tāpēc pirms slēpošanas vajadzētu patrenēties tikt uz priekšu, neizmantojot nūjas. Uzsākot slēpošanu slīdsolī, ir nedaudz jāieliecas ceļos un potītēs, bet ķermeņa augšdaļai jābūt taisnai un atbrīvotai. Iesākumā mēģini paslēpot bez nūjām, lai sajustu slēpes un pie tām pierastu, bet pēc tam jau slēpot, izmantojot arī nūjas.