Autoceļu finansēšanai novirzīs lielāku summu no akcīzes nodokļa ieņēmumiem
![](http://img.pilseta24.lv/media/816x610/pilseta24-news-archive/1278/1278825.jpg)
Valdība atbalstīja finansējuma paredzēšanu 2013.gada budžetā, bet par turpmākajiem gadiem lems attiecīgu gadu budžetu kontekstā.
Valsts autoceļu fondam piešķirtais finansējums kārtējā gadā nedrīkstēs būt mazāks par plānotajiem valsts budžeta ieņēmumiem no transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokļa un mazāks par konkrētu daļu no plānotajiem degvielas akcīzes nodokļa ieņēmumiem.
Nākamgad plānots šim mērķim atvēlēt 20% no degvielas akcīzes nodoklī iekasētā, 2014.gadā - 30%, 2015.gadā - 40%, 2016.gadā - 50%, 2017.gadā - 60%, 2018.gadā - 70%, 2019.gadā un turpmākajos gados - 80%.
SM Sauszemes transporta departamenta direktors Andris Lubāns iepriekš preses brīfingā skaidroja, ka kopumā autoceļu uzturēšanai šāda scenārija gadījumā tiktu novirzīti ap 270 miljoniem latu gadā. Šogad, piemēram, pirms budžeta grozījumiem autoceļiem tika piešķirti tikai 70 miljoni latu. Tas nozīmējot, ka autoceļu uzturēšanai nonāk tikai katrs ceturtais lats, ko samaksājuši autovadītāji, uzsver Lubāns.
Kā ziņots, 31.jūlijā valdības ministri pieņēma zināšanai SM sagatavoto ziņojumu, taču vēl neatbalstīja tās piedāvāto autoceļu finansēšanas modeli un konkrētu summu piešķiršanu. Valdība uzdeva vairākām ministrijām strādāt pie finansējuma modeļa un iespējamajām līdzekļu izlietojuma prioritātēm, kā arī šo jautājumu skatīt kopā ar ziņojumu par ceļu būves kvalitāti.
Kritisku vērtējumu SM priekšlikums toreiz izpelnījās no Finanšu ministrijas (FM), kas norādīja, ka, pieņemot piedāvāto finansējuma modeli, nākamgad autoceļiem jāpiešķir vēl 34 miljoni latu, kas savukārt samazina kopējo fiskālo telpu un samazinās citām nozarēm pieejamo finansējumu. Arī premjers Valdis Dombrovskis (V) piekrita FM viedoklim, ka finansējuma palielināšana jāskata kontekstā ar nākamo gadu valsts budžetiem.