Ko ņemt vērā, izvēloties un lietojot uztura bagātinātājus un vitamīnus

Ar katru gadu palielinās cilvēku izpratne par to, kāda nozīme ir profilaktiskiem veselības uzturēšanas pasākumiem. Tie palīdz samazināt saslimšanu riskus un uzlabo dzīves kvalitāti, pašsajūtu un var aiztaupīt došanos pie ārsta un uz aptieku. Te zināma loma ir arī uztura bagātinātājiem un vitamīniem, kuri var kompensēt kādu vielu trūkumu organismā, mazinot vai novēršot deficīta radītos simptomus un nodrošinot organisma sistēmu optimālu darbību. 

Viedokļi par to, vai nepieciešams lietot uztura bagātinātājus un vitamīnus, ir dažādi. Tomēr gribētos ticēt, ka patiesība ir kaut kur pa vidu. Katram pašam atbildīgi jāizvērtē savs dzīvesveids un, konsultējoties ar speciālistiem, jālemj par kādu konkrētu uztura bagātinātāju un vitamīnu lietošanas nepieciešamību, ja tam ir pamatots iemesls. 

Kas jāņem vērā, izvēloties un lietojot uztura bagātinātājus un vitamīnus, lai tas būtu droši un nenodarītu kaitējumu veselībai?

• Pirms tam konsultējieties ar ārstu vai farmaceitu
Lai gan vairums vitamīnu un uztura bagātinātāju ir nopērkami bez receptes, tas nenozīmē, ka tie jālieto "uz savu galvu". Izjūtot kādus simptomus, kuru iemesls varētu būt vitamīnu un minerālvielu trūkums organismā, vispirms nepieciešams konsultēties ar ārstu vai farmaceitu. Speciālists, izvērtējot tieši jūsu veselības stāvokli, noteiks, vai uztura bagātinātāju lietošana būs labākais veids, kā situāciju risināt. Vajadzības gadījumā ārsts vai farmaceits arī rekomendēs piemērotākos preparātus.

• Vajadzības gadījumā pirms tam veiciet analīzes
Vitamīnu un uztura bagātinātāju lietošana bez iemesls nav laba doma. Tas pat var radīt kaitējumu veselībai, var rasties papildu slodze aknām, nevēlami simptomi. Tāpēc vislabāk veikt analīzes un precīzi noteikt, kāds ir vitamīnu un minerālvielu līmenis organismā. Vadoties pēc analīžu rezultātiem, ārsts var ieteikt arī lietot kādus recepšu preparātus, ja deficīts ir izteikts. Mūsu platuma grādos cilvēki visbiežāk sastopas ar D, B, E vitamīna trūkumu, arī dzelzs, kalcija, magnija un omega 3 taukskābju trūkumu.

• Pērciet tikai reģistrētus uztura bagātinātājus
Viens no galvenajiem nosacījumiem, izvēloties uztura bagātinātājus un vitamīnu, ir pārliecināties, ka tie atrodami Uztura bagātinātāju vai Zāļu reģistrā. Tas apliecinās, ka preparāts ir drošs un izgājis visas nepieciešamās pārbaudes, lai nonāktu pie patērētājiem. 

Lai atvieglotu izvēli, visdrošāk uzreiz skatīties uz zināmiem zīmoliem, kas piedāvā uztura bagātinātājus un vitamīnus plašam patērētāju lokam un jau ieguvuši lietotāju uzticību. Walmark ir viens no zīmoliem, kas piedāvā uztura bagātinātājus un vitamīnus gan bērniem, gan pieaugušajiem. Walmark zīmols ir izplatītājs arī tādiem pazīstamiem produktiem kā Marsiešu vitamīni bērniem un Urinal preparāti urīnceļu veselībai. Protams, arī Walmark vitamīni un uztura bagātinātāji imunitātei, enerģijai, locītavām un kauliem, matiem, nagiem un ādai – uzticams atbalsts veselībai.

• Vienmēr ievērojiet rekomendētās devas
Precīza devu un lietošanas nosacījumu ievērošana attiecas ne tikai uz medikamentiem, bet arī vitamīniem un uztura bagātinātājiem. Jālieto norādītās devas un lietošanas režīms, jo tikai tad būs iespējams sasniegt vēlamo efektu un novērot pašsajūtas un veselības uzlabojumus. Nepareiza lietošana vai devu pārsniegšana var būt bīstama veselībai.

• Uztura bagātinātāji neaizvieto sabalansētu uzturu
Protams, jāatceras, ka primārais veids, kā uzņemt visas organismam nepieciešamās vielas, ir sabalansēts uzturs, kas iekļauj daudz dārzeņu, zaļumu, augļu, graudaugu un citu uzturvērtīgu produktu. Tikai tad, ja ar uzturu tas nav iespējams vai ir kādu pārtikas produktu nepanesība, deficīts ir izteikts, palīgā var ņemt uztura bagātinātājus.

 

Uztura bagātinātājs neaizstāj pilnvērtīgu un sabalansētu uzturu!