Matīss: Nebūtu nekādas traģēdijas, ja jaunu lidmašīnu piegāde tiktu atlikta
![Foto: Evija Trifanova/ LETA](http://img.pilseta24.lv/media/816x610/users/article/galleries/141/873/14187347.jpg)
Nebūtu nekādas traģēdijas, ja jaunu lidmašīnu piegāde tiktu atlikta - lai citas aviokompānijas palido un patestē, intervijā laikrakstam "Diena" norāda bijušais satiksmes ministrs Anrijs Matīss (V).
Vaicāts, vai gadījumā, ja Latvija nolemtu atteikties no līguma ar "Bombardier" par jaunu lidmašīnu iegādi, nedraudētu nopietnas sekas, Matīss norāda, ka tikpat labi var teikt, ka viņi nav pildījuši savas saistības. "Jaunajām lidmašīnām mūsu flotē vajadzēja parādīties jau šogad," viņš saka. Viņš atzīst, ka Latvijai ir iespēja no šī līguma "iziet", cik iespējams, nesāpīgi.
"Un jautājums ir arī, vai "airBaltic" jākļūst par, tā teikt, pirmajiem klientiem jaunajam "Bombardier" modelim - mēs taču zinām, ka visiem jauniem modeļiem sākumā ir pielabojamas nianses. Tā starp citu savulaik bija arī ar dažām no tām lidmašīnām, ar kurām "airBaltic" lido tagad - bija problēmas ar durvīm, bija piespiedu nolaišanās gadījumi, bija nepieciešami remonti. Respektīvi, tā gadās ne vienam vien ražotājam. Tātad mēs nostādām īpatnējā situācijā visu mūsu aviofloti: ja mēs nomainām boingus ar bombardieriem, kas vēl jāizmēģina, mums faktiski vairs nebūs alternatīvu, ja nu kādas problēmas," viņš klāsta.
"Piegādās mums gadu vai divus vēlāk - nav problēma," apgalvo Matīss.
Viņš uzsver, ka "airBaltic" strādā labi, vienkārši kompānijai nav tādas naudas, lai veiktu iemaksu par jaunajām lidmašīnām. "Kuru gan vēl nav. Un nevienam nav pārliecības, vai tās būs arī nākamgad," viņš norāda.
Matīss arī min, ka sarunām ar "Bombardier" par līguma nosacījumu pārskatīšanu nav nepieciešams valdības lēmums. Tas esot "airBaltic" kompetencē un pašas kompānijas lēmums. "Ja kompānija noslēdz līgumu, bet konstatē, ka tai nav līguma izpildei nepieciešamās naudas, tad ir divi varianti. Vai nu atnākt pie valsts un paprasīt - kas tagad ir noticis -, vai arī pašiem domāt, kā tikt galā ar problēmu, ko paši ir radījuši," viņš skaidro.
Bijušais ministrs arī pauž, ka izcilu investoru esošajā pasaules avionozares situācijā esot faktiski neiespējami atrast. "Un "airBaltic" arī nav nekāds zelta gabaliņš - mēs zinām visu to uzkrāto zaudējumu nastu, mudžekli ar tiesvedībām utt. Pateicoties peļņai, negatīvais pašu kapitāls pamazām "norakstās", bet skaidrs, ka tā mēs varam arī piecdesmit gadus lēnā garā kustēties. Ir divas opcijas. Vai nu atrast kādu, tā teikt, neideālu investoru, vai arī vienoties ar kādu lielo aviokompāniju, kas "airBaltic" "apēd". Un rezultātā mēs, teiksim, desmit reizes dienā lidosim uz Londonu un visi tālie lidojumi būs caur Londonu. Atcerieties, savulaik jau tā bija - savienojošie reisi bija caur Kopenhāgenu," saka bijušais ministrs.
Matīss izsakās, ka tā ir kompānijas vadības atbildība - piedāvāt dažādus attīstības scenārijus, bet tādu neesot. "Varbūt tā ir mana problēma, ka sen jau vajadzēja ķerties klāt kompānijas padomei, kas uzrauga uzņēmumu. Jo manā kā ministra uzmanības lokā ir arī daudzas citas jomas un problēmas. Zināmā mērā var teikt, ka esmu iegāzts gan no pašas ministrijas valsts sekretāra puses, gan "airBaltic" padomes un valdes puses," pauž Matīss.
Kā ziņots, Ministru kabinets 3.novembrī pēc četru stundu apspriešanās lēma atbalstīt "Prudentia" atrasto nacionālās aviokompānijas "airBaltic" investoru, Vācijas uzņēmēju Montāgu-Girmesu, kura piedāvājums paredz ieguldīt aviokompānijā 52 miljonus eiro, bet valstij attiecīgi būtu jāiegulda 80 miljoni eiro. Kopējais Latvijas aviokompānijas jaunais kapitāls 132 miljonu eiro apmērā veicināšot biznesa plānu un flotes modernizēšanu.
Aizdevums "airBaltic" 80 miljonu eiro apmērā neradīs negatīvu ietekmi uz budžetu, aģentūrai LETA iepriekš apliecināja Finanšu ministrijas (FM) pārstāvis Aleksis Jarockis. Valsts aizdevuma izsniegšanai "airBaltic" tiks izmantoti Valsts kasē pieejamie resursi, kuru nodrošināšanai veikti aizņēmumi finanšu tirgos. FM uzsvēra, ka šis izsniedzamais aizdevums valsts parādu nepalielinās.
Patlaban koalīcijas partneri nav pauduši atbalstu 80 miljonu eiro aizdevuma izsniegšanai nacionālajai lidsabiedrībai "airBaltic".
2012.gada 20.decembrī Latvijas nacionālā aviokompānija "airBaltic" noslēdza sākotnējo pasūtījuma līgumu ar "Bombardier" par desmit "CSeries 300" lidmašīnu iegādi ar iespēju iegādāties vēl desmit lidmašīnas. Savukārt 2014.gada jūlijā Farnboro Starptautiskajā aviācijas izstādē "airBaltic" izziņoja vēl trīs lidmašīnu iegādi.