Nelegālās degvielas īpatsvaru Latvijā pērn lēš vismaz 10% apmērā
![](http://img.pilseta24.lv/media/816x610/pilseta24-news-archive/1297/1297629.jpg)
2011.gadā Latvijā no kopumā patērētās degvielas vismaz 10% ir nelegāla, pilsētas informācijas portālu tīklam Pilseta24.lv pastāstīja Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas (LDTA) valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Stirāns.
"Loģiski domājot – Latgalē nelegālais degvielas tirgus ir lielāks nekā Kurzemē. Latgalē ir sliktāka ekonomiskā situācija nekā citur Latvijā un nereti cilvēkiem šādas degvielas ievešana un tirgošana ir vienīgais iztikas avots. Līdz ar ekonomiskās situācijas atšķirībām, arī pieprasījums pēc šādas degvielas Latgalē ir lielāks nekā citos Latvijas reģionos", skaidro Mārtiņš Stirāns.
"Taču nebūt ne lielākā daļa nelegālās degvielas Latvijā tiek ievesta no austrumu puses," piebilst LDTA valdes priekšsēdētājs. Viņš skaidro, ka lielos apjomos pieaug dažādu maisījumu ievešana, ko var izmantot kā degvielas piejaukumu, tostarp dažādas eļļas, rūsas noņēmēji u.c., kas līdz šā gada sākumam nebija apliktas ar nodokli. Pēc viņa teiktā, Polijā šādu maisījumu ievešana un sajaukšana ir viens no jauniem biznesa veidiem. Kvalitatīvai degvielai tiek pieliets klāt kāds no šiem šķidrumiem, nedaudz pasliktinot kvalitāti, un noteikts skaits klientu šādu degvielu ir gatavi iegādāties par lētāku cenu.
Šādu piejaukumu ievešanu nevar izkontrolēt, jo Eiropas Savienībā valstu robežas ir atvērtas. "Kontrobanda ir preces ieviešana pār robežu nesamaksājot nodokļus, bet, ja nepastāv robežu, tad šādās darbības arī nevar klasificēt kā kontrobandu," sacīja Stirāns. Līdzīga situācija ir ar degvielas ievešanu no Krievijas un Baltkrievijas. Degvielas asociācijas pārstāvis norāda, ka noteiktā apjomā degvielu ievest pašpatēriņam valstī ir atļauts, bet kā kontrobanda klasificējams tālākais process – degviela, kas ievesta it kā savām vajadzībām tiek pārdota citiem.
Kā jau informējām, 2011.gadā valdība nolēma ierobežot nelegālās degvielas ievešanu valstī, tostarp paredzēja arī izmaiņas likumdošanā - no šā gada 1.janvāra, nemaksājot nodokļus par pilnu bāku un vienu kannnu degvielas, šķērsot valsts austrumu robežu var reizi nedēļā, savukārt līdz šim tas bija atļauts reizi diennaktī. Tāpat paplašināti nomenklatūras kodi, kas turpmāk ar nodokli apliek arī dažādas eļļas, ko izmanto kā degvielas piejaukumu. "Nodokļi ir jāmaksā, jo no tās naudas tiek uzturēta valsts, sociālā sistēma," atzinīgi vērtējot pašvaldības veikumu piebilst Mārtiņš Stirāns.
Pēc Valsts ieņēmumu dienesta Akcīzes preču pārvaldes informācijas datiem Latvijā 2010.gadā mazumtirdzniecībā pārdoti 705,47 tūkstoši tonnu degvielu, kas ir par 28,99 tūkstošiem tonnu jeb 4% mazāk nekā 2009.gadā. Pašlaik vēl nav pieejami dati par 2011.gadā Latvijā realizētās degvielas apmēru.