Pētījums: Banku nozares reputācija Latvijā - virs vidējā Eiropā
Banku nozares korporatīvās reputācijas vērtējums Latvijā pēdējos divos gados nostabilizējies un, salīdzinot ar finanšu nozari Eiropā, ir virs Eiropas vidējiem vērtējumiem, liecina pētījumu kompānijas TNS sadarbībā ar Latvijas Komercbanku asociāciju (LKA) veiktais Latvijas banku korporatīvās reputācijas pētījums.
Pēc strauja banku nozares reputācijas Latvijā novērtējuma kāpuma pēckrīzes gados, kad četru gadu laikā izdevās kāpināt novērtējumu no 28 indeksa punktiem 2009.gadā līdz 44 punktiem 2013.gadā, pēdējos pāris gados banku nozares kopējais reputācijas novērtējums ir nostabilizējies, šogad sasniedzot 45 punktus.
TNS pētījumu veica banku nozares četrās ietekmes grupās - biznesa vide, iedzīvotāji, mediju pārstāvji un viedokļu līderi. Lielākā daļa iedzīvotāju un biznesa vides pārstāvju banku produktus un pakalpojumus vērtē kā labus. Klienti īpaši pozitīvi izceļ darbinieku attieksmi, ātru, profesionālu apkalpošanu, kā arī labas atsauksmes no citiem klientiem.
Nozares ekspertu skatījumā paralēli produktu un pakalpojumu labajam novērtējumam kā nozīmīgs reputācijas balsts tiek izcelta arī banku uzticamība ilgtermiņā. Pozitīvi tiek novērtēta banku nozares stabilitāte, ka bankas ir veiksmīgi pārvarējušas finanšu krīzes sekas un sekmīgi darbojas ar mērķi veicināt izaugsmi.
Tāpat atzinīgi tiek novērtēts, ka bankas ir sociāli aktīvas, kā arī palielinājušas kreditēšanas aktivitāti, īpaši izceļot pirmā mājokļa kreditēšanu ģimenēm. Šie faktori, pēc viedokļu līderu domām, ir pamats stabili augstam banku nozares Latvijā uzticamības novērtējumam.
"Pētījuma rezultāti liecina, ka sabiedrība kopumā pozitīvi vērtē banku lomu sabiedriskajos procesos. Vienlaikus bankām ir izaicinājums atrast līdzsvaru starp uz klientu vajadzībām balstītu apkalpošanu un savām biznesa interesēm," norādīja TNS vecākais klientu vadītājs Intars Āboms.
Tikmēr LKA prezidents Mārtiņš Bičevskis atzina, ka pēdējos gados visās nozarēs mainās biznesa filozofija - bizness vairs neesot tikai naudas pelnīšana, tam līdzi nāk virkne sociālās atbildības pienākumu.
"Daudz sagaida arī no bankām - gan pakalpojumu kvalitātes, gan informācijas atklātības, datu aizsardzības, sadarbības ar valsts institūcijām ziņā. To cenšamies darīt, jo saprotam, ka reputācija nav lozungi vai reklāmas, bet gan moderni un ērti pakalpojumi, atvērtība un augsti pašregulācijas standarti," sacīja Bičevskis.
Pētījumus veikts šā gada septembrī un oktobrī, skaidrojot viedokli šādās mērķauditorijās - iedzīvotāji, uzņēmumu pārstāvji, viedokļu līderi (nozaru asociāciju pārstāvji, augstskolu vadošie mācībspēki, politiskās elites pārstāvji, līderi žurnālistikā) un finanšu nozarē specializējušies žurnālisti. Kopumā veiktas 1637 telefonintervijas.
Uz sarakstu