Stendzenieks: priekšvēlēšanu laikā varas partijām reklāma ir maz aktuāla

Ēriks Stendzenieks
Ēriks Stendzenieks

Vērtējot gaidāmo pašvaldību priekšvēlēšanu laiku, kad partijas ar reklāmu palīdzību mēģinās pulcēt lielāku atbalstītāju skaitu, reklāmas aģentūras "Mooz!" radošais direktors un ilggadējs Aināra Šlesera vadītās partijas reklāmu kampaņas veidotājs Ēriks Stendzenieks laikrakstam "Neatkarīgā Rīta Avīze Latvijai" atzīmē, ka pie varas esošām partijām reklāma ir maz aktuāla, bet sociālo tīklu nozīmi aģitācijas laikā atzīmē kā būtisku.

Ē. Stendzenieks pieļauj, ka reklāmas ierobežošanas likums ir izdevīgs harismas apdalītiem politiķiem, kuri šobrīd ir pie varas. Viņš laikrakstam "Neatkarīgā Rīta Avīze Latvijai" norāda, ka "76 000 latu tieši ir pietiekams, lai neļautu nostiprināties citām partijām, kuras šobrīd nav pie varas. Katrs šāds likums tiek pieņemts pie varas esošo partiju interesēs. Vienīgi šādiem likumiem ir īsas kājas, jo politiskās situācija mainās, partijas šķeļas, sadalās, apvienojas jaunos veidojumos, vecie ienaidnieki kļūst par draugiem un draugi par ienaidniekiem, un droši vien nepaies ilgs laiks, kad to likumu atkal staipīs un mainīs.

"Reklāma ir ļoti emocionāli koncentrēts vēstījums, kādu šie politiķi nodot nav spējīgi. Ja ir harisma kā Martinam Luteram Kingam, ja spēj uz skatuves nobliezt trīs minūšu runu kā ASV prezidents Baraks Obama vai kaut vai kā Igaunijas prezidents Tomass Hendriks Ilvess, tev principā reklāma nav vajadzīga. Reklāma ir vajadzīga politiķiem, kas nemāk salikt kopā divus vārdus, kas stostās, ir bāli, pelēki, kas lasa Jaungada runu tieši no ekseļa tabulas, kas rausta valodu, nemāk skatīties tieši kamerā, kuriem nav acu kontakta. Viņiem svarīgi neļaut reklamēties konkurentiem, jo uz emocionālu vēstījumu fona, kāda ir reklāma, viņi vienkārši izskatās pēc bāliem, personības trūkuma apsēstiem radījumiem," stāsta Stendzenieks.

Viņš laikrakstam "Neatkarīgā Rīta Avīze" norāda, ka sociālo tīklu izmantošanas bumu nevar uztaisīt. "Var savākt apkārt daudz cilvēku, kuriem neatkarīgi citam no cita tā ideja jau gaisā virmo, bet nevar mākslīgi savākt grupu, kas, piemēram, mīl iedzert šampanieti piektdienas vakaros vietnē www.sampanietispiektdienasvakaros.lv – nekādu izredžu! Tāpat ar politiķiem un viņu aktivitātēm sociālajos tīklos. Ušakovs četrus gadus vēlēšanu starplaikā ir aktīvi komunicējis Facebook un Twitter, un var just, ka viņam tas patīk un padodas, citreiz labāk, citreiz neveiklāk, – tad tur kaut kas var notikt. Bet, ja tagad, piemēram, Sarmīte Ēlerte drudžaini sāks veidot Facebook draugu grupas kopās, izlozēs ipad, linkos, šārēs un retvītos, rezultāta nebūs! Vai nu tu pie tā strādā un ar cilvēkiem runā visu laiku, vai nemaz. Politiķi, līdzīgi kā virkne uzņēmumu joprojām domā, ka sociālie tīkli ir kaut kas līdzīgs pirktajam reklāmas laikam televīzijā: šodien nopērkam reklāmas laiku, tāpat nopērkam draugus Facebook – tā tas nedarbojas."