Salacgrīvā piedāvā īstenot iedzīvotājiem netīkamu "Rail Baltica" maršrutu
Projekta īstenotāji piektdien, 17.jūnijā, piedāvājuši mainīt saskaņoto maršrutu, jo tas šķērso aizsargājamās dabas teritorijas, līdz ar to varētu nesaņemt saskaņojumus Eiropas Komisijā (EK).
"Rail Baltica" maršrutā cauri Salacgrīvas novadam tika piedāvātas trīs alternatīvas. Trases variants, kas apmierina vietējos, šķērso aizsargājamās dabas teritorijas. Iedzīvotāji ir atbalstījuši maršrutu C5, bet īstenot varētu nākties maršrutu B2-2, kas šķērso samērā daudz lauksaimniecības zemju un daudzām mājsaimniecībām esot neizdevīgs.
Projekta virzītāji neslēpj bažas, ka salīdzinoši nelielā Salacgrīvas posma dēļ var iekavēties visas trases saskaņošana, savukārt iedzīvotāju vidū izskan viedoklis, ka viņi ir apmānīti, vispirms saskaņojot vienu variantu, pēc tam to citās instancēs noraidot. "RB Latvija" pārstāve Rita Voronkova pēc tikšanās ar iedzīvotājiem informēja, ka par C5 diskusija vēl turpināsies, tomēr jāapzinās, ka pastāv risks projektu iekavēt Latvijas teritorijā, tas nozīmētu atbildību pret pārējiem partneriem Baltijā. Vēl viens risks ir tiesvedība Eiropas līmenī par aizsargājamās "Natura 2000" teritorijas skārumu.
Alternatīvo trašu izstrādātājs, "RB Latvija" telpiskās plānošanas eksperts Neils Balgalis stāstījis, ka B2-2 maršruts apiet "Natura 2000" teritorijas gar pašu malu. Trase skar lauksaimniecības zemes, bet ne ēkas. Savukārt C5 alternatīva virzās lielākoties pa mežu.
Jautājums apspriests arī Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā (VARAM), kur vairāku pušu sarunās uzsvērts, ka "valdības lēmuma projektā netiks iekļauta C5 alternatīva. Izvērtējot situāciju attiecībā uz C5 alternatīvas iespējamo īstenošanu, tiek konstatēta virkne risku, kas būtiski apdraud projekta īstenošanu kopumā un ne tikai nacionālā kontekstā, bet visu Baltijas valstu kontekstā". Tāpat konstatēts, ka, izstrādājot jaunu dabas aizsardzības plānu, nevar paredzēt, ka netiek konstatētas jaunas dabas vērtības. Ja tiek veikta atkārtota biotopu kartēšana, jārēķinās ar papildu laiku ap trim mēnešiem, kam seko atbilstoši normatīvo aktu grozījumi, kas varētu aizņemt līdz diviem gadiem. Vides pārraudzības valsts biroja (VPVB) atzinumā iedzīvotājiem nepieņemamā trase B2-2 atzīta par vienīgo iespējamo.
Dabas aizsardzības pārvaldes (DAP) Dabas aizsardzības departamenta direktore Gita Strode uzsvērusi, ka projekta izstrādātāji jau pašā sākumā ir zinājuši, ka DAP neatbalstīs variantu, kas šķērso biotopus, jo tādā gadījumā ir vajadzīga EK atļauja. "Mēs negrasāmies apšaubīt valsts nozīmes projektu, bet nebūs tā, ka neko neteiksim. Teritorijas individuālie noteikumi neatļauj šajā vietā veidot jaunas infrastruktūras līnijas. No likumiskā viedokļa tas nav iespējams," sacījusi Strode. No viņas teiktā izriet, ka šinī gadījumā postījums dabai pat nebūtu pārāk liels, taču ir bažas, ka, grozot noteikumus dzelzceļa dēļ, radīsies precedents, ko izmantos citu projektu saskaņošanas laikā, kas var skart daudz plašākas teritorijas.
Salacgrīvas novada domes priekšsēdētāja vietnieks Jānis Cīrulis (Reģionu apvienība) paudis pašvaldības apņēmību "pielikt visus spēkus, lai, saglabājot dabu, neiznerrotu cilvēkus". Pēc viņa teiktā, C5 trase šķērso Vitrupes ieleju apmēram 60 metru posmā, un ir iespējams maksimāli saudzīgs risinājums. Viņaprāt, ir jāmēģina jautājumu risināt iedzīvotājiem labvēlīgākajā variantā. Taču arī pašvaldības pārstāvis ir neizpratnē, kāpēc iedzīvotājiem tika dota cerība, ja plānotāji iepriekš zināja, ka sūri grūti diskusijās panāktais maršruts tomēr neizies cauri.
Jautāts, ko iedzīvotāji darīs, ja valdība nobalsos par B2-2, Cīrulis pieļāvis apstrīdēšanu Satversmes tiesā vai pat Eiropas Savienības līmenī.
Uz sarakstu